Pages

May 01, 2010

Sabar penghilang penat tekun membawa dekat lolwut?

The title was found when I googled "peribahasa penat" lol


Today I did my second filling for my patient. Lower right first molar, distal and occlusal surface. Hence, it was my first time giving out inferior dental block (local anaesthesia). I was lucky the patient had quite a visible mucosa fold so I didn't had trouble finding spot for the injection. However, my patient was quite sensitive to pain, so when the injection was given she kinda "shrieked" and shocked me a bit. Hahaha ini lah dia budak baru belajar. Patient takut dia pun nak nervous -___-"


Antara landmark yang digunakan untuk cari spot for injection. Huhuhu...menggeletar sikit la tangan saya tadi tapi tak senervous first injection dulu la.

Yesss inilah rupe almost exactly gigi yang saya work on tadi! Molar, distal occlusal surface


The second challenge was to put the rubber dam plak. Rubber dam ni in my experience yang tak seberapa ni adalah part agak mencabar especially bila patient ada calculus or plaque in between tooth and the gum is inflamed. Bila letak the clamp around the tooth, mula lah darah nak keluar dengan berbondong-bondong. Tadi in the end lecturer saya yang buatkan sebab the contacts are tight and the patient had to use a different clamp.

Gambaran macammana rubber dam terletak dalam mulut. Untuk asingkan gigi yang nak dikerjakan dari gigi lain dan juga nak elakkan dari patient tertelan bacteria/foreign materials

Rubber dam 101 : clamp refers to the metal on the left hand side. Benda tu macam nak retain the dam supaya terletak kat gigi la. Clamp tu sebenarnya kepit gigi yang diletakkan so kadang-kadang bila dia terkepit gusi dia berdarah. Kalau gusi inflamed (bengkak?) pun susah jugak nak kepitkan clamp tu sebab dia kacau bahagian sekeliling gigi tempat letak clamp tu.


The dental chair was giving me so much trouble today. The water that should be sprayed out when I was drilling using my fast handpiece did not came out. The handpiece kept falling off the place. Last2 I had to use the slow handpiece and it slowed down the drilling process. Cessss...buang masa je ulang alik panggil the nurses to fix the fast handpiece yang akhirnya rosak balik.


Because of the complications, the session was dragged down for more than 3 hrs and towards the end, the patient has started to feel the pain already. You see the local anaesthesia is "designed" to work at short duration and the fact that the patient has low tolerance to pain makes thing harder. Nasibla I am done with the "nasty" part, tinggal nak restore the tooth with resin composite je tapi ada jugakla the part where we had to put matrix band around the tooth dia terpaksa tahan sakit sikit. Nampak jugakla mata dia berair wuwuwu....patutnya tak sakit sangat pun..Patut rasa dia macam selitkan floss gigi tapi sebab the patient had quite a serious gingivitis and extensive caries, so their lebih sensitive la kalau selit-selit benda celah gigi.

matrix band diwrap sekeliling gigi supaya kita dapat restore gigi kepada rupa asal. kira dia jadi macam acuan supaya materials tak terkeluar-keluar la gitu.


Anyway berjaya jugak siapkan everything eventhough the session ended at 1 and only the 4 of us left in the clinic (me, my partner, my patient and my supervisor) Penat wohhh...Tak sempat nak balik lunch kat rumah as I had prosthetic lab later in the afternoon. Pastu kat pros lab plak banyak plak benda kitorang buat at the lab today so we didn't take our usual 30 mins break so we could settle everything. Luckily by 4.15 or so we are done with everything and can go back already.


Balik-balik tu rasa sangat penat seperti mahu menangis..I had french toast, tunggu Asar, and slept straight away lepas semayang. I can feel that I'll be easily irritated had I not slept away the tiredness. Ada gak yang tibe-tibe nak emo bukan-bukan. lol lol lol. Bangun-bangun ni baru rasa okay sikit lepastu siap ada dinner pula boleh dimakan tak payah makan maggi ini hari (we don't have cooking turns for Friday-Sunday)


Takpelah wok...takpe. What doesn't kill you, will make you stronger. Rakyat Malaysia, kepenatan ini dedikasi saya untuk kamu. Duit kamu biaya saya datang belajar sini dapat merasa duduk obersea dan pergi melancong sana sini so I wouldn't mind sacrifice sedikit for y'all. Ecewwwahhh poyo nampak lempang nak?


No comments: