Pages

October 13, 2009

Me and my heart we got issue

With my almost non-existence artistic skill, often I question how am I gonna survive Dentistry. Seriously like..I'm no perfectionist. Neither do I love paying attention to small details. And I hate to light on Bunsen burner on my own. Dulu kalau pelajaran Sains kat makmal sekolah kalau kena nyalakan penunu (KENAPA PENUNU? BURNER = PENUNU KE? PENUNU TU BURNER KE? BURNER tu cam pembakar. so nunu = bakar ke?) bunsen mesti saya mengelat dan suruh rakan buat.


Tapi dalam prosthetic (Dictionary meaning : artificial part of a body. Maksudnya buat benda-benda cam gigi palsu dsbgnya) lab I had to start developing those skills. Buat saya tak bersemangat sahaja setiap kali nak pergi pros labs..


Our second practical required us to shape the wax on the cast. Total masa saya bekerja dengan wax ini setakat ni adalah dalam 8 jam..tu pun tak siap2 T___T I had to shape this...


kepingan wax

Into this!


wax on the cast dibentuk



Cabaran membuat wax ni antaranya ialah : -

1. memotong lebihan wax. Psychomotor tangan saya sedikit cacat dan nervous sedikit
2. mengilatkan wax. kuku panjang selalu tercucuk wax so dia jadi cacat kerana ada bekas2 kuku. tapi harini dah pandai sikit sebab bawak nailclipper gi class. hahahah
3. mengilatkan wax. (sampai dua kali nampak sangat mmg noob buat benda ni)


Minggu lepas, setelah berjaya mendapat bentuk yg cantik dan hampir kilat, wax saya stuck on the yellow cast. DOWN GILER WEEEEHHHHHHH. Mr JH (my lecturer) managed to pull it out off the cast and it was all ugly fugly. And the clock showed 4.40pm at Friday afternoon and I've been there since freaking 2PM (awhhh...2PM~~~) He saw my disappointment and said...

No worries. You go back and pack up your things. Next week you come, we're gonna put them on the hot water and we gonna reshape them again darling!


So as promised, harini saya bawakan my distorted wax kepada dia...dan dia tolong saya bentukkan semula. And I went through all the hella things again kilatkan and bagi dimensionally correct semua and brought it back to him again

Seee...this is not too bad, aren't they. Now you just cover up the rough parts here and you are all okay baby. *start nyanyi lagu baby baby apetah..


And he pats on my back.


Sumpah saya terharu emosi segala time tu. Airmata bergenang skit ah. I think he could see I was in despair. And he comforted me. What I need the most all the time. A voice to tell me I'm doing okay..that I'm doing alright ---> gila needy minah ni.



Jadi saya bawak balik ini ke rumah untuk dibersih kilatkan supaya saya boleh mula bekerja dengan the lower jaw pula jumaat ini. *sighh


Ahhhh saya mesti tabah buat semua ini. Saya mahu berjaya sebagai pelajar. Berjaya sebagai dentist. Supaya dah besar dah ada rezeki halal duit sendiri boleh shopping tanpa rasa bersalah. Mampu membeli beg 2-3k tanpa perlu memakai pakaian seksi mahupun dress sebagai ayam atau kucing atau iguana atau arnab atau biribiri.

1 comment:

admin2 said...

awwwwwwww~~~~~~~~ schweeeetla pck JH itu.....

no worries nadz...ikut pada pngn mata aku yg artistic nih, i think that u've done such a great job!

p/s: isnin hr tuh, aku buat phlebotomy kena ulang cucuk2 smpi 3 kali kat satu tgn tipu nih... pastu dah desperate giler dah..habis2 tuh, mck yg ajar tuh suh tukar kat tangan yg len plak, pastu suh plak try lg sekali kat tangan satu lg... time tuh semua dh kuar kcl atiqah yg turut looser mcm aku...hoho...